علوم و صحة

( إكتشافات و بحوث علمية )

الكافئين ما لها و ما عليها

الأبواب
الرئيسية

صفحة الغلاف
أدب 1
الأدب2-نزار ب. الزين
علوم و صحة
 تكنولوجيا
دراسات إجتماعية
المنوعات

 الكافئين

 قد  يعيق الذاكرة المؤقتة

Eng/Arb

 

و تعتقد  فاليري ليسك من المدرسة الدولية للدراسات المتقدمة في ايطاليا إن مادة الكافيين يزيد الانتباه على حساب وظائف أخرى في المخ.

 ومن المعروف عن الكافيين إنه يزيد من نشاط المخ والانتباه.

ولكن ليسك وزميلها في فريق البحث ستيفن وومبل من ترينتي كوليدج في دبلن اكتشفا ان هذه المادة تعيق أو تحسن من الذاكرة المؤقتة اعتمادا على ما يحاول الشخص تذكره.

وقام الباحثان بتقسيم 32 طالبا من طلبة الجامعات إلى مجموعتين. وتم إعطاء المجموعة الأولى 200 جرام من الكافيين وهو ما يوازي فنجانين من القهوة القوية وتم اعطاء المجموعة الثانية حبة لا تحتوي على كافيين.

وطلب الباحثان من الطلبة الاجابة عن مئة سؤال في المعلومات العامة اجاباتها عبارة عن كلمة واحدة.

وكان أحد الاسئلة على سبيل المثال "ما اللغة التي كان يكتب بها قدماء المصريين". وأمام كل سؤال توجد عشر كلمات على الطالب أن ينظر إليها قبل الإجابة.

وكانت هناك كلمتان إلى ثماني كلمات تتشابه في النطق مع الإجابة، وفيما يتعلق بالسؤال السابق كانت توجد كلمة "هرمية" والتي تقترب في النطق من كلمة هيروغليفية وهي الاجابة الصحيحة.

وإذا لم يستطع الطالب الاجابة، كان الباحثون يقومون بنطق بداية الاجابة وهي حرف الهاء في هذه الحالة.

وإذا استطاع الطالب معرفة الاجابة الصحيحة فيكون الكافيين في هذه الحالة قد ساعده على تذكر الكلمة الصحيحة.

ولكن عندما لا تكون هناك علاقة بين الاجابة والكلمات الموجودة يواجه الطالب الذي تناول الكافيين مشاكل أكبر في تذكر الاجابة أكثر من الأخرين الذين لم يتم اعطائهم الكافيين.

وقالت ليسك إن الكافيين يساعد الذاكرة المؤقتة في تذكر الكلمة المطلوبة إذا كانت هناك علاقة ما ولكنه يعيق عملية التذكر إذا لم توجد هذه العلاقة.

ويدرس الباحثون اثر الكافيين لدى الأشخاص الذين يعانون من مشاكل في تذكر الكلمات.

وقالت متحدثة باسم منتجي القهوة في بريطانيا ان الدراسة صغيرة للغاية ولا يمكن تعميمها. كما ان هناك العديد من الدراسات التي تبين الاثار النافعة لتناول القهوة بشكل معتدل على الانتباه والوظائف الادراكية والمزاج.

A coffee

can make you forgetful

عربي/ إنكليزي

  

Caffeine found in two strong cups impaired word recall

A cup of coffee each morning may wake you up, but a new study suggests caffeine might hinder your short-term recall of certain words.

Caffeine made it harder for people to find a word that they already knew - the "tip-of-the-tongue" phenomenon.

Valerie Lesk, of the International School for Advanced Studies in Italy, believes caffeine improves alertness by shutting down other brain pathways.

This makes it harder to recall words, she says in Behavioural Psychology.

Caffeine is known to excite the brain and increase alertness.

  In some conditions caffeine helps short-term memory and in others it makes it worse.

Co-researcher Valerie Lesk 

But Miss Lesk and her colleague Stephen Womble, from Trinity College, Dublin, found it can hamper or boost short-term memory, depending on what you are trying to remember.

They divided 32 college students into two groups. One group was given 200mg of caffeine, which is equivalent to two strong cups of coffee, and the other was given a dummy drug.

 The students were then asked to answer 100 general knowledge questions that had simple, one-word answers.

For example, one question was "Name the ancient Egyptian writing," with a target answer of "hieroglyphics".

For each question the student was given 10 words to look at before answering.

 Between two and eight of the words were similar sounding to the answer, for example hierarchy sounds similar to hieroglyphics.

 The other words were completely unrelated to the answer.

Tip-of-the-tongue

 If the student was unable to answer the question, the researchers gave them a prompt by sounding out the beginning of the answer - for example hi for hieroglyphics.

If the student was then able to give the correct answer after prompting this was recorded as a "tip-of-the-tongue" episode.

Caffeine aided word recall when the words the students looked at were similar to the answer.

But when the words were unrelated to the answer, the students who had taken caffeine had more trouble recalling the answer than those who had taken the dummy pill.

Miss Lesk said: "In some conditions caffeine helps short-term memory and in others it makes it worse.

"It aids short-term memory when the information to be recalled is related to the current train of thought but hinders short-term memory when it is unrelated

"If the word is unrelated then caffeine is still strengthening retrieval in the same way, but because it is unrelated to the word you want to find it is actually having a negative effect," she said.

The researchers are investigating the effect of caffeine in people with word retrieval difficulties, a condition called aphasia.

A spokeswoman from the British Coffee Association said the study was too small to be able to generalise.

"There are many studies that show quite clearly the beneficial effects that moderate caffeine consumption can have on alertness, cognitive function and mood. This one study does not rewrite the science," she said .